Pro sebe i pro vedoucí z jiných spolků jsem v době koronavirové pandemie pod oddílem Poutníci založil dokument s tipy na online aktivity, které lze využít v době, kdy oddíly mají možnost realizovat svou činnost pouze distanční formou. Dokument je otevřený s možností komentování. Je možné přidávat kvalitní aktivity, které znáte odjinud a pak je přehledně seřadíme.
Snažíme se o kvalitu, tudíž vágní, nikam nevedoucí aktivity neuvádíme.
Jsi vedoucí, instruktor, rádce, programový vedoucí, vychovatel, pedagog volného času nebo snad učitel? Pak se můžeš přidat na Discord, který může sloužit jako platforma pro vzájemnou diskuzi, podporu a sdílení praktických i teoretických věcí kolem práce s lidmi a přípravy programů.
Poutníci online – řada aktivit, co Poutníci již dělali i s reporty, fotkami a videi z akcí – lze dobře pochopit, co a jak se na online schůzkách, online výpravách a jiných distančních aktivitách dělo
Levitio (web i appka na mobil) – správa kontaktů na lidi, notifikace, plánování porad, plánování schůzek… Malé CRM pro oddílové prostředí s ambicemi k vývoji na plnohodnotný funkční systém.
Nejlépe nám pro oddílové prostředí vyšla telekonference.eu (ukázka online velikonoční akce před tuto platformu) – po aktualizaci operačního systému nefungovala, přešli jsme na Discord. Ten ale zase neumí redukovat dobře kvalitu videa, tak se lidé mezi sebou neslyšeli. Google Meet již umí více jak 15 lidí najednou i na osobním účtu, takže jsme přešli opět tam a funguje to nejlépe.
Discord – chaty dle jednotlivých témat ala Slack + videohovory, možnost češtiny, možnost využití botů (např. notifikace na nové články vybraných webů, přesdílení z FB atd.
Padlet – sdílená nástěnka, dobře funguje např. jako rozcestník na odkazy na dokumenty při online setkáních
Dotstorming – nástěnka, která umožňuje zveřejňování poznámek a nápadů.
Genially – appka, ve které se dají vytvářet vizuálně poutavé hry, kvízy, únikovky (třeba takovýhle) a cokoliv jiného vás napadne. Stejně tak interaktivní infografiky, prezentace apod.
Khan Academy je vzdělávací web s interaktivními videy z předmětů jako je biologie, chemie, matematika, ekonomie a další. Je dostupný v češtině, od nedávna existuje také v podobě mobilní aplikace.
Mindmeister – myšlenkové mapy online, sdílené, účastníci nemusí mít účty
Coggle.it – více možností, myslím, že to není sdílené (?)
Genially – appka, ve které se dají vytvářet vizuálně poutavé hry, kvízy, únikovky (třeba takovýhle) a cokoliv jiného vás napadne. Stejně tak interaktivní infografiky, prezentace apod.
TedEd – zadáte Youtube odkaz a pak děláte kvíz. Při vyplnění špatné odpovědi má “hráč” možnost nápovědy, kde ho to posune ve videu do části, kde se danou věc dozví.
AudioNote – kombinuje hlasový záznamník a poznámkový blok
Biblionasium – bezpečné a jednoduché sdílení knih, které umožňuje učitelům prohlížet knihy, které žáci přečetli (digitální čtenářský deník), vytvářet pro studenty zadání ke čtení a sledovat jejich pokrok. Studenti také mohou prohlížet a doporučit knihy svým spolužákům.
Five Card Flickr story – náhodně vybraných 5 obrázků z Flickru pro podporu fantazie, využití při reflexích aj.
Flipgrid – studenti během 15 sekund až 5 minut pomocí videa reagují na zadání učitele. Učitelé a vrstevníci mohou následně poskytovat zpětnou vazbu.
Google Classroom – komplexní nástroj pro vedení výuky. Nabízí zadávání úloh, vkládání souborů s libovolnou přílohou, lze použít jako portfolio žáků.
LearningApps – kvízy, přiřazování, anotace obrázku, pexeso, osmisměrky apod.
Nearpod – nástroj, kde můžete nejen shromažďovat důkazy o učení žáků, ale také jim na jejich základě připravovat diferencované hodiny. Základní verze (30 žáků nebo méně) je zdarma.
https://skribbl.io/ – jednoduchá online hra pouze v prohlížeči, je možné hrát i na telefonu, max pro 12 lidí, jeden hráč si vybere slovo, které kreslí a ostatní se ho snaží uhodnout, hráči se střídají v kreslení a soutěží kdo bude mít nejvíc bodů (možnost české, anglické, nebo vlastní slova), všechny věkové kategorie které umí psát a číst
Gartic.io – jeden kreslí a další poznávají – lze předdefinovat slova
Theonline.town – ala pokemon s tím, že když se dva “hráči” potkají, tak se jim zobrazí kamery a mohou si popovídat. Jde v tom hezky udělat třeba online únikovka
Podobné je Gather.town vhodné na tvorbu zábavných únikovek – ukázka ZDE
Společné sledování videí na Youtube – https://www.watch2gether.com/ Možnost do toho mluvit skrze mikrofon a různě to moderovat i chatem atd. Omezení na 10 lidí, pak se mikrofony a kamery nedají využít.
Společné sledování videí na Youtube – https://www.watch2gether.com/ Možnost do toho mluvit skrze mikrofon a různě to moderovat i chatem atd. Omezení na 10 lidí, pak se mikrofony a kamery nedají využít.
Spolutvoření oddílového časopisu v Google Docs – každý připisuje po jednom slovu do příběhu
Informační hra, díky které by se dozvěděli co se děje, jak se mají chovat atd. by mohla být fajn. Klidně to zaobalit do tématu “jste vědci a musíte najít lék”.
Online orientační závod s úkoly ala topografické značky, práce s mapou atp.
Výpravu ala dračí doupě, klidně na základě nějaké foglarovky, kterou neznají.
Mediální gramotnost, naučit se ovládat mail, fb a další komunikační nástroje správným způsobem.
Tvorba deníků, společné kroniky, příběhu…
Třeba si během pár týdnů po videohovorech odehrát Chatu v jezerní kotlině, nebo Soví jeskyni a pak tam jet, až to skončí.
Posílání zpráv šiframi jako semafor, morseovka atd.
Přinést co nejvíc věcí, které začínají na nějaké určené písmeno, mají nějakou barvu atd.
7s – vždy se řekne úkol a děti se ho snaží splnit do 7 s. Zapisují si v kolika případech se jim to povedlo
Myšlení ostatních – řekne se téma (například místo) a každý do chatu nebo na papírek napíše slovo, o kterém si myslí, že ho napíše nejvíce lidí. Slovo, které je tam nejvíckrát vyhrává a člověk, který ho napsal získává bod.
Dobré je vymezit téma. Např. jídlo, sport, hudební nástroj…
Neznámé zvíře – každý dostal název jednoho zvířete, které neznal a měl za úkol nakreslit, jak by podle něj mohlo vypadat. Každý pak svůj výtvor ukázal a my promítli, jak vypadá doopravdy
skládání obálky a psaní dopisu babičce
Smajlíci – vždy se promítne nějaký smajlík a každý se ho snaží co nejlépe napodobit
Cukr, káva, limonáda – cílem hry není doběhnout k tomu, kdo říká básničku, ale udělat 10 dřepů, 30 panáků atd. Jinak klasicky jeden člověk říká básničku, ostatní cvičí a koho vidí, když otevře oči, musí začít znovu.
Úkol krále Pélea – každá posádka byla na 3 minuty přepojena do jiné místnosti a měla vymyslet úkol, u kterého jsou přesvědčeni, že z ostatních posádek nebudou nejhorší. Po vrácení se do jedné místnosti jsme postupně splnili jednotlivé úkoly. Jde to počítat buď splnili, nesplnili (posádka ve svém úkolu nebyla poslední) nebo k tomu ještě počítat body za umístění s tím, že když budou ve svém úkolu poslední, automaticky prohráli. Dobrá je na to telekonference, kde se jde jednoduše rozdělit do místností
Poutníci mají s rozdělením do skupin špatnou zkušenost na Telekonferenci (možná se to již zlepšilo v nové verzi) – když měly děti slabé připojení, tak už se nemohly při výpadku do rozdělené skupiny vrátit.
Naopak Zoom funguje dobře. Blbý je, že je v AJ a ne úplně uživatelsky příjemný.
Cesta po mapě – Promítne se mapa a vedoucí vypráví příběh, kudy se oddíl vydal na výpravu. Děti se snaží to sledovat a pak určit, kam došli.
Takto lze udělat popisem i např. cyklovýlet. Hezky to zpracoval oddíl UFO ZDE.
Vyhledávání v atlasu – Posádky se opět rozdělí do místností a mají za úkol zjistit co nejvíce informací o nějakém živočichovi (za pomoci atlasů, enycyklopedií atd. které mají připravené). Po vrácení se zpět do jedné místnosti postupně říkají informace a přebíjí se. Komu dojdou informace, prohrál.
Zdravověda – přinést si největšího plyšáka, kterého najdou a zkusit resuscitovat do rytmu 100 stlačení za minutu, obvázat mu ruku atd.
Věž – za 2 minuty vytvořit co nejvyšší věž z věcí stejného druhu (někdo si vybere knížky, někdo polštáře, židle…)
Zamyšlení nad pozitivy karantény a co bychom během ní rádi udělali nebo zvládli.
Společné vaření přes webkameru (nutno předem poslat, co si mají nakoupit)
V době roušek se dobře dělá “lip sync”, tedy dabing – ukázka, kdy Op mluví o penězích, ale je to nadabované jako kdyby vyzýval rodiče k podání přihlášky
natáčení videí na YouTube (osvěta, jak si mýt správně ruce; jak si vyrobit roušku; cvičení, jak se protáhnout doma; hry pro mladší děti, co jsou ze školy; co si uvařit doma apod.)
správa webových stránek pro nějakou organizaci
příprava nějakého projektu, akce
pomoc městům s roznášením informačních letáků
vymýšľať program pre rodinných príslušníkov, opatrovanie detí, ak rodičia potrebujú pracovať
Isibalo – pro matematikáře, fyzikáře a chemikáře tu máme platformu zaměřenou na výuková videa přímo pro jejich předměty. Web nabízí srozumitelně vysvětlenou látku ve videích, ale i příklady na procvičení.
Matematiku pro 1.-9. ročník základních škol v hravé formě nabízí Matika.in, finanční gramotnost zase Zlatka.in (1.,2. stupeň ZŠ a SŠ), češtinu Gramar.in (1.-6. třída ZŠ a 4. ročník SŠ) a zeměpis Geograf.in.
Nabla.cz se zaměřuje na biologii, fyziku, matematiku, češtinu, chemii a programování. Speciální sekce jsou dokonce připraveny i pro maturanty.
Pokud učíte matematiku na střední škole, bude se vám hodit vědět, že Techambition v reakci na uzavření škol umožňuje zdarma využívat jejich služby. Svým studentům můžete zadávat matematické příklady a detailně sledovat, jak se jim daří je vypracovávat.
Chemikáři určitě ocení portál Prvky.com, kde naleznou výklady určitých kapitol nebo interaktivní tabulku prvků.
Procvičování látky je možné také skrze platformu Umímeto.cz, momentálně je k dispozici čeština, angličtina, němčina, matematika, programování nebo cvičení zaměřená na fakta.
Čtení, angličtinu a španělštinu si žáci mohou na mobilu nebo tabletu procvičovat na Včelce. Interaktivní cvičení jsou obzvláště vhodná pro děti se specifickými poruchami učení nebo pro cizince.
Psaní hravě nabízí online kurz, díky kterému se děti mohou naučit psát všemi deseti. Dovednost, která se jim v životě bude rozhodně hodit! Služba navíc školám do konce dubna nabízí licenci zcela zdarma.
Češtinu, literaturu, prvouku, vlastivědu, fyziku, občanku, dějepis, přírodopis a zeměpis najdete na Redmonster (CZ). Jinak placené kurzy jsou momentálně kvůli uzavření škol dostupné všem zdarma.
Češtinu a matematiku pro 1. a 2. stupeň základní školy jde procvičovat i na Onlinecvičení.cz.
Zapojit prvky počítačové hry do výuky si můžete zkusit díky Minecraft for Education (ENG). Ano, jedná se o verzi mezi dětmi tolik oblíbené PC hry uzpůsobené pro vzdělávací prostředí. O tom, jak hra najde skvělé uplatnění při výuce programování nebo chemie, si v češtině můžete přečíst zde. Formulář, díky kterému budete moci Minecraft využívat zdarma až do konce června distančně, naleznete pod tímto odkazem.
Nakladatelství Fraus díky vládnímu opatření zpřístupňuje zdarma všechny své elektronické učebnice pro základní i střední školy.
Nakladatelství NOVÁ ŠKOLA kvůli uzavření škol také volně zpřístupnilo své interaktivní učebnice (obsahují materiály pro první i druhý stupeň).
Online procvičování pro žáky základních škol, ale i pro maturanty nabízí Škola s nadhledem.
Audiovizuální lekce pro humanitně zaměřené obory (například dějepis nebo občanskou výuku) najdete na portálu Jeden svět na školách. Všechny materiály jsou dostupné zdarma a nově nepotřebujete ani registraci. Pokud jste doteď bojovali s nedostatkem času pro promítání filmů ve výuce, nyní nastal ten správný čas se jim v pohodlí domova věnovat.
Učitelům občanské výchovy se může hodit i e-learning od Občankářů, který momentálně nabízí dva kurzy orientované na moderní dějiny a multikulturní výchovu.
Zajímavé zadání úkolů nabízí například i projekt Vyprávěj příběh od Paměti národa. Žáci v něm mají za úkol vyhledat a vyzpovídat pamětníka a jeho příběh převést do audiovizuální podoby.
Portál Moderní dějiny nabízí kvalitně zpracované výklady událostí minulého století. Materiály se mohou hodit pro dějepis i občanskou výchovu.
Dějepisáři určitě ocení službu Old Maps Online (ENG), ve které můžete vyhledávat historické mapy míst na celém světě. Nechybí mezi nimi samozřejmě ani Praha.
Zlepšit si své kritické myšlení umožňuje portál Trainbra.in.
Učitelům výtvarné výchovy ovládajícím angličtinu se bude hodit Google Arts & Culture (ENG), kde ve vysokém rozlišení najdete fotografie mnoha uměleckých děl.
Pokud je vaším cílem zlepšit mediální gramotnost vašich studentů, velmi doporučujeme portál Svět médií a jeho otevřenou učebnici, ve které naleznete zpracované kapitoly z mediální výchovy. Web vznikl na základě povinně volitelného předmětu pražského Gymnázia Na Zatlance.
Přes 3300 vzdělávacích přednášek na různá témata najdete na TED Talks. Mnoho z nich je česky, případně jsou opatřeny českými titulky. Nebojte se však se žáky ve vyšších ročnících pracovat ani s videy v angličtině.
Profesionálně připravené kurzy naleznete také na Seduo.cz. Zdarma jsou jen některé kurzy, za to však za ně můžete obdržet potvrzení. Studentům se mohou hodit například kurzy angličtiny.
Jazykáři mohou využít celosvětově známou aplikaci na učení jazyků Duolingo. Doporučili bychom ji ale spíše žákům, kteří s cizím jazykem teprve začínají.
Angličtináři (ale třeba i němčináři, ruštináři, španělštináři a francouzštináři) mohou do 31. srpna zdarma využívat jazykovou aplikaci Mooveez. Aplikace nabízí pomoc při učení jazyka skrze práci s filmem. Studenti mohou u filmových scén trénovat porozumění, k dispozici mají přepis dialogů i s českým překladem. Video pro učitele zde.
„Kdo chce zapalovat, musí sám hořet.“ | Zapalovač je jediný vzdělávací kurz pro začínající a budoucí vedoucí, který propojuje účastníky napříč rozmanitými spolky pracujícími s dětmi a mládeží.