Dáme jídlo: strategická outdoorová hra pro týmy

Martin Kovář z oddílu UFO přezdívaný Štika vymyslel a na letním táboře 2021 realizoval hru Dáme jídlo. Pravidla sepsal a návrhy na vylepšení přidal Ondřej Turek – Opičák. Jedná se o strategickou týmovou hru neopomíjející pohybové prvky.

Stejnojmennou firmu zaměřující se na rozvoz jídla z restaurací zná minimálně z doslechu snad každý. A o rozvážení jídel tato hra je.

Stručný popis

Jednotlivé týmy představují vlastní pobočku rozvážkové služby. Mohou se pojmenovat dle táborových týmů či si vymyslet vlastní název. Každý z týmů dostane jeden mobilní telefon, který porůznu vyzvání a ozývají se požadavky na objednání jídla. Je jen na daném týmu, zda nabídku přijme, či nikoli. Někteří zákazníci jsou sice opravdu daleko a volají kvůli položce za mizerný kšeft, avšak odmítnutí zákazníka však může znamenat to, že si příště objedná 5 tortil od konkurence. Ale také to tak být nemusí. Cílem je pochopitelně vydělat co nejvíce peněz z rozvezených zásilek.

2021 08 21 17.03.37 1

Hrací pole

Jednotliví zákazníci jsou v podobě vedoucích s telefony. Vedoucí jsou umístěni na místech s různou dojezdovou (v našem případě dobíhací) vzdáleností. Stanoviště můžeme nadesignovat, pojmenovat, ale je také možné nepojmenovat nijak a nechat v úvodním zmatku hráče pomocí dotazů po telefonu vymyslet, kde se dané stanoviště nachází. Kupříkladu se z telefonu ozývá: “Dobrý den, mám padla u kácení stromů a dal bych si pizzu.” Hráči by měli odhadnout, že nemají s pizzou běžet na molo u rybníka, ale na místo, kde vedoucí sedí na kládách určených ke svozu z lesa.

Základním táborem je určené místo, kde se nachází hráči s telefony. Ti se nemohou z místa hnout, pokud si s někým z týmu nevymění role. Na tomto místě je zároveň přítomen koordinátor celé hry upřesňující pravidla a monitorující, zda hráči hrají dle regulí.

Role ve hře

Telefonista – Přijímá objednávky a úkoluje spoluhráče k rozvozu. Drží týmovou kasu na bankovky utržené za jídlo.

Sběrač – Sbírá přísady k vytvoření jídla (nastříhané různobarevné lístečky na určeném území, každá barva představuje jednu přísadu), na jeden výběh může sebrat pouze určený počet přísad (kusů lístečků). Lístečky přináší kuchaři.

Kuchař – Vybraní vedoucí (nebo v dostatečném počtu hráčů může jít i o členy týmu), kteří dle tabulky “vaří” jídla. Na papírový tácek přidá tolik přísad, kolik je třeba a vše přelepí kouskem izolepy.

Řidič – Od kuchaře přebírá hotové jídlo a přebíhá na místo, kde se nachází objednávající (vedoucí). Za úspěšnou dodávku získává řidič hotovost v podobě bankovek. Objednávající strhne z tácku izolepu (a tedy i ingredience), což symbolizuej snězení jídla. Naopak na tácek nalepí kousek malířské papírové pásky jakožto špínu z jídla. Řidič pak přebíhá zpět ke svému podniku, kde buď on sám tácek umyje (u dřezu odlepí papírovou pásku), nebo ho předá k umytí někomu jinému.

dame jidlo tabulka

Příklad tabulky pro vaření jednotlivých jídel.

P1090824
P1090829
258477315 434566161513587 62285753318968990 n

Vaření jednotlivých jídel, foto: archiv oddílu UFO

Čas

Doporučujeme hrát 2×30 minut s pauzou 10 minut. Pauza je dobrá k možnosti přeházet si role v týmu a k domluvení strategie. Během hry samotné k tomuto není příležitost. Málokdy se stane, že jsou všichni v týmu pospolu.

U herního času závisí na věku účastníků či vzdálenosti stanovišť.

Praktické rady

  • Mějte dostatečně předem nastříhané barevné lístečky a mějte jich hodně. Nestříhejte to 10 minut před začátkem hry.
  • Stejně tak mějte hodně bankovek. V této hře je oběh opravdu velký.
  • Ujasněte si s vedoucími na stanovištích, že skutečně chápou svojí roli a že si mají dávat pozor na zhruba rovnoměrné rozmístění objednávek na jednotlivé týmy (osvědčilo se vytáčet telefony postupně za sebou).
  • Vedoucí ať si uloží čísla na telefony rozvážkových služeb do svých telefonů a pojmenují si je jako Rozvážka 1, 2, 3, 4…
  • Na stanoviště umístíme i papír a prospisku pro zaznamenávání časů, kdy jsme volali a kdy objednávka přijela (pro případná dýška, či poznámky komu jsme co zadali za objednávku a součty peněz k ověření rovnoměrného ukládání objednávek a ke kontrole co mi kdo přivezl.)
  • Pokud budou kuchaři vedoucí, je nutné jich mít dostatek. Jinak se objednávky hrnou a tvoří se velké fronty. To pak hráče stimuluje, ale v určité fázi to může být nudné.

Ozvláštnění hry

Tato hra nabízí řadu možnosti pro její úpravu s ohledem na námi vytyčené cíle, časové limity i zábavnost hry. Níže uvádíme příklady:

  • Nechat účastníky pracovat s reálnými potravinami a rozdělit je na více stanovišť při přípravě jídla (někde se krájí, jinde strouhá, jinde servíruje…).
  • Ponechat týmům 1 bicykl pro rozvážky na vzdálenější místa. Dále je možné určit, že bycykl uveze naráz více porcí jídla, než jsme určili běžcům (nemusí být u jednoho podniku – není povinnost se u každé rozvážky vracet).
  • Lze hráčům omezit počet papírových tácků (musí volit, kterou nabídku přijmou a kterou ne); nutí je to tácky “umývat”.
  • Lze dávat dýška za včasné doručení (je vhodné jako objednávající říct do telefonu předem časový limit a měřit si čas).
  • Je možné objednat si mnoho porcí nejednou (10 ks smažených sýrů či 3 tortily, 2 halušky a 5 šunkofleků), ale je nutné vyvážit to cenévě u všech týmů stejně. Jde pak o jejich koordinaci na místě.
  • Do základního tábora umístit hráčům tabuli pro vzkazy.
  • Objednávat jídla skrz SMS.
  • Volat s nesmyslnými požadavky (zakřič na celý tábor týmový pokřik); bůhví proč to pak hráči vykonávají, ale zvedá to náladum a dynamika hry je úžasná.
  • Psát si kdo co přinesl a nepřinesl a varovat řidiče, že pokud nedostanete své jídlo, nepřijímáte další objednávky apod.
  • Za chybějící ingredience v jídle dávat buď menší obnos peněz, nebo je vracet zpět s tím, že požadujete všechny ingredience.
  • Při objednávkách se dlouze zamotávat do příběhů, kdo jste a že jste byli minule s konkurencí nespokojeni, odvykládat jim svůj život a až pak si objednat.
  • Zkoušet si objednat jídla, která nejsou na seznamu a pak je po potvrzení objednávky vyžadovat, nebo vyžadovat slevu na příští objednávku.
  • Nechat řidiče manipulovat s penězi. A to tak, že nebudete mít občas na vrácení apod. Ve spěchu mohou peníze ztratit, nespočítat si je apod. Opět to reaguje na schopnost kooperovat v týmu.
  • Ptát se řidičů, kolik chtějí za jídlo peněz. Pokud to neví, musí tipnout. Když řeknou nižší částku, tak jim ji vydat. Pokud řeknou vyšší, tak se rozčílit, že vás chtěli okrást a buď je poslat s jídlem zpět, nebo jim dát nižší částku.
  • Po pauze nečekaně změnit lokace objednavatelů, aby museli znovu nalézt místa dle popisu. Stejně tak lze změnit jednotlivá jídla a přísady do nich.
  • Určit, že se hráči musí střídat v telefonování alespoň ob jednoho, dva, tři… hráče. Tedy telefon nesmí vzít dvakrát po sobě (nebo dle pořadí) stejný člověk.

Okomentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *